توفیق اجباری ...

سلام و عرض ادب خدمت تمامی عزیزان

 

به خاطر مشکل جهانی که متاسفانه پیش اومد و مجبوریم به صورت ملی و بین المللی در خونه،  قرنطینه باشیم، توفیق اجباری شد که وبلاگ رو در حدیکه میتونم آپدیت کنم، تعدادی رسیپی جدید اضافه کنم و تصاویر قبلی رو که به خاطر مشکل بلاگفا، از دست رفتن بودند رو، به مرور جایگزین کنم.

 

وبلاگم برام جایگاه خاصی داره، چون دفتر آشپزی خانوادگی ماست و دستورات آشپزی مادر خوبم  (پری خانم) و خواهر عزیزم (لیدی پریسا) در اینجاست. خیلی خوشحال میشم اگر در این بین، مطالبش به درد بقیه هم بخوره.

 

طبیعتا این روزهای سخت و دلهره آور هم میگذره. فقط باید مراقب خودمون و اطرافیانمون باشیم ولی همچنان از زندگی لذت ببریم.

 

اینم آدرس کانال تلگرام و پیج اینستاگرام، که سعی میکنم موارد رو در اونجا هم آپلود کنم.

 

https://www.instagram.com/ladyelham1984/

 

https://t.me/ladyelham1984

 

پی نوشت:

اگر حین بازدید از صفحه یه مشکل به هم ریختگی حروف خوردید، ظاهراً مشکل از بلاگفا در   مرورگر گوگل کروم است، با استفاده از مرورگر موزیلا فایرفاکس، مورد برطرف خواهد شد.

 

 

سالاد ساندویچ نخود با سس پستو

سالاد ساندویچ نخود با سس پستو

 

 

یک سالاد ساندویچ وگن (گیاهی) و بسیار سیرکننده برای دوستداران نخود و سس پستو. من که خیلی دوستش دارم.
.
💠سس پستو، سسی است ایتالیایی متشکل از ریحان، سیر، پنیر پارمزان، روغن زیتون و دانه کاج و ... . از این سس خوشمزه برای تهیه  پاستاها، ساندویچها و ... میتوان استفاده کرد.


در تصاویر دو شیشه سس نشان داده ام که یکی را خواهرم از ایتالیا برایم آورده و یکی هم ایرانی و متعلق به شرکت زرماکارون هست و قابل تهیه از سوپرمارکتهاست. شما برندی که خودتان میپسندید را استفاده کنید.

 


🔺با مواد زیر دو عدد ساندویچ تست تک طبقه خواهیم داشت یعنی برای هر ساندویچ دو تست استفاده میشود. ولی من به خاطر عکس بهتر، سه اسلایسه درست کردم. شما میتوانید مواد را بیشتر کنید، یا تغییر دهید. 

 

 

 

ادامه نوشته

اسنک موز با کره بادام زمینی و عسل

 
🍌اسنک موز با کره بادام زمینی و عسل

 


میانوعده ای لذیذ، سالم و انرژی بخش.

 

 

 

ادامه نوشته

املت داخل نان با سالاد ریحان (املتی جذاب و خوشمزه)

 

 

من عاشق املتم و به عنوان وعده صبحانه یا نهار از آن استفاده میکنم و به نظرم واقعا هزار روش و ترکیب برای پخت آن وجود دارد، در پستهای قبلی، «املت سوسیس و سیب زمینی»، «املت با گوجه فرنگی حلقه ای و پنیر پیتزا» و «تست املت» را داشتیم.

 

این هم یک روش دیگر پخت املت که هم خیلی خوشمزه است، هم شیک است و هم سبک.

 

 

ادامه نوشته

کرم روز خانگی آلوئه ورا و خیار (کرم ضد چین و چروک و درخشان کننده پوست)

 

 

این کرم را یادم نیست در اینترنت از چه کانال خارجی یاد گرفتم ولی برای پوست چرب من، کرم خوبی به عنوان یک روتین روزانه است، بخصوص چون خنک استفاده میشود، برایم حس و حال خوبی دارد. این کرم حاوی ژل آلوئه ورا و آب خیار است.

 

آلوئه ورا یک عنصر اساسی برای به تعویق انداختن پیری پوست است و تسکین دهنده و مرطوب کننده خوب برای درمان آکنه و آفتاب سوختگی است. چون آسیبهای ناشی از خورشید از دلایل مهم  پیری پوست است.

 

خیار، حاوی مواد مغذی و مرطوب کننده ای عالی برای جلوگیری از پیری پوست است. با توجه به مواد تشکیل دهنده، این ماسک برای پوستهای مستعد آکنه و  آفتاب سوخته بسیار مفید است. همچنین به روشنی، درخشانی و جوان تر کردن پوست کمک میکند و برای کاهش گودی های سیاه زیر چشم، هم بسیار عالی است.

 

در دستور اصلی «ژل ویتامین ای» هم استفاده شده است ولی چون اخیرا خوانده ام که ویتامین ای در معرض هوا، اکسیده میشود و خواصش را از دست میدهد، برای همین استفاده نمیکنم. از طرفی هم پوست من چرب است و نیاز خاصی به چربی ویتامین ای، داخل این کرم ندارد. همینطور وقت کنید که ویتامین ای نباید مداوم استفاده شود.

 

به جای ژل آلوئه ورا، میتوانید از آلوئه ورای تازه میکس شده استفاده کنیم ولی این کرم با آلوئه ورای تازه سریع لزج و خراب میشود، برای همین در اندازه های کم تهیه کنید.

 

تست آلرژی/ تست حساسیت نسبت به آلوئه ورا:

برخی افراد به آلوئه ورا حساسیت دارند. اگر نمیدانید که حساسیت دارید یا خیر، اول به اندازه یک سکه از آلوئه ورا را روی قسمت گوشتی نزدیک آرنج دستمان امتحان میکنیم، باید یک ربع بماند، اگر دچار خارش یا سوزش یا تحریکی روی پوستمان نشدیم، احتمالا به آن حساسیتی ندارین لذا میتوانیم کرم را تهیه کنیم.

 

 

ادامه نوشته

دسر سوتلاچ خامه ای  / Kremalı Sütlaç

 

 

سوتلاچ قدیمی ترین دسر ترکیه است. به عبارتی همان «سوتلی آش» می باشد. یعنی آش شیر. در کتابهای طبی قرن پانزدهم و در شعرهای شاعر مردمی Kaygusuz Abdal  ، به آن اشاره شده است. گفته میشود حتی این دسر وارد طباخی ایتالیایی ها شده است و در ضیافت «پاپ پیوس پنجم» در سال 1570 میلادی به عنوان سومین غذا سرو شده است و از آن به دسر شیربرنجی با روش طبخ ترکی که با دارچین و شکر سرو می شود، ذکرشده است.

 

سوتلاچ در دربار عثمانی هم جایگاه ویژه ای داشته است. چنانچه سفیر انگستان در دوران عثمانی به اسم «سر جان فینچ» که به حضور سلطان محمد چهارم در کاخ ادیرنه شرفیاب شده است، در میهمانی که از طرف صدراعظم ترتیب  داده شده، سوتلاچ سرو شده است.

 

حالا بیاید به سراغ تهیه این قدیمی ترین دسر ترکیه ای که شبیه شیربرنج ایرانی ما است، برویم.

ادامه نوشته

پودینگ مگنولیای توت فرنگی / ماگنولیای توت فرنگی (لطیف و بهاری)

 

 

پودینگ مگنولیا، دسری است که تهیه آن بسیار ساده بوده و زمان خیلی کمی میبرد ولی ظاهری شکیل و دلفریب دارد. به این پودینگ به این علت مگنولیا/ ماگنولیا گفته میشود که رنگ سفید مایل به شیری آن و رنگ قرمز توت فرنگی تداعی کننده گل ماگنولیا می باشد. این پودینگ به علت داشتن دو عدد زرده تخم مرغ و عدم استفاده از آرد و داشتن خامه، بافتی بسیار نرم و مخملی دارد و اصلا گلوله گلوله نمیشود. در اصل این پودینگ را میتوان به عنوان بیس پودینگ تخم مرغی با انواع میوه ها (مثل توت فرنگی و موز و کیوی و انبه و ...) و شکلات تهیه کرد. 

 

 

ادامه نوشته

توپک های انرژی بخش خرمایی کاکائویی (بمب‌های کوچک انرژی)

 

 

در وبلاگ «توپکهای خرمائی با کنجد» رو داشتیم ولی این توپکهای انرژی بخش خرمائی کاکائویی، خیلی مورد علاقه من هستند، چون هم خوشمزه هستند و هم تهیه اش خیلی ساده است و مواد خاصی نیاز نداره. من اغلب درست کنم و داخل ظرف سربسته نگهداری میکنم و روزانه یک عدد همراه با یک لیوان چای، میل میکنم. یکی از این توپکها، تا ساعتها شما رو سیر نگه خواهد داشت و همه مواد داخلش سالم و مفید هستند.

 

 

 

 

ادامه نوشته

بستنی موزی عسلی (خونگی و رژیمی)

 

 

دیگه هوا کم کم گرم شده و بستنی میچسبه. یکی از بی دردسرترین و رژیمی ترین بستنی های خونگی، که تهیه اش چیز خاصی نمیخواد، همین بستنی هست. البته این بستنی رو طبیعتا نباید با بستنی های لبنی که شیر و خامه دارند، مقایسه کرد. در نوع خودش و بنا به موادی مثل موز و عسل که داره، بستنی خوشمزه ای هست.

 

 

 

ادامه نوشته

سیب پلو با کوفته قلقلی/گوشت قلقلی

 

 

سیب پلو یک غذای کرمانشاهی با «سیب زمینی» است. این پلوی خوشمزه به صورت ساده پلویی، ساده دمی/کته، همراه با مرغ و گوشت و یا کوفته قلقلی قابل سرو است. ورژن اصلی این رو حتماً خانمهای کرمانشاهی بهتر بلدند، من مدلی رو که باب طبع خودم هست رو تهیه میکنم و اینجا شئرش کردم.

 

در این روش، سیب زمینی ها در دو مرحله پخته میشود، اول همراه با برنج میجوشد و تا 70 درصد میپزد، مابقی مغزپخت شدنش، حین دم کشیدن طولانی است. برای همین نگرانی نداشته باشید که سیب زمینی خام باشد و یا داخل برنج له شود.

 

ادامه نوشته

ماست و خیار با پیاز (ساده و نوستالژیک)

 

 

در وبلاگ قبلا «ماست و خیار مجلسی» رو داشتیم ولی این ماست و خیار ساده تر و نوستالژیکه، قدیمها مامانم درست میکردن، فکر کنم حداقل ده پونزده سال بود، نخورده بودم، که چند روز قبل که نخودپلو درست کرده بودم یکهو یادم افتاد و در عرض چند دقیقه آماده شد. پیاز خام خواص زیادی دارد.

 

من پیاز خام همراه غذا نمیخورم و این هم روش خوبی برای خوردن پیازخام و یا خوراندن آن به بچه هاست. احتمالا مامانم هم، اینجوری پیاز به ما میخورانده.

 

 

ادامه نوشته

ماسک صورت ماست و خیار (شاداب کننده و آبرسان)

 

 

بعضی وقتها که میخواهیم ماست و خیار برای خوردن تهیه کنیم، به راحتی میتوانیم با مقدار خیلی کمی از آن، یک ماسک خوب و عالی بخصوص مناسب روزهای تابستانی برای پوست صورتمان تهیه کنیم. ناگفته نماند که این ماسک تأثیر خود را در استفاده مداوم نشان خواهد داد.

 

فواید خیار برای پوست نیاز چندانی به توضیح نداره. خیار جزو صیفی جاتی هست که خیلی راحت آب میاندازد و سرشار از آب است، بنابراین برای پوست، آبرسان فوق العاده ای به حساب می آید، بخصوص برای پوستهای خشک. پوست خیار همچنین دارای سیلیکا (Silica) است و برای حفظ سلامتی بافت پیوندی موثر است و خاصیت جوان کنندگی دارد. همچنین حاوی آنتی اکسیدانهایی است که برای جوانسازی پوست خیلی عالی است. حلقه های خیار همینطور تیرگی دور چشم را هم برطرف میکند. خیار زمانی که با ماست مخلوط میشود، میتواند چربی اضافی صورت را بگیرد و منافذ باز صورت را هم کوچکتر میکند.

 

به عبارتی این ماسک شاداب کننده، آبرسان، روشن کننده لکهای تیره، خنک کننده، کوچک کننده منافذ پوست می باشد و بخصوص برای پوستهای خشک مفید است و پوست را هم نرم میکند.

 

 

ادامه نوشته

ماسک موی تخم مرغ و سس مایونز (برای موهای آسیب دیده و خشک)

 

 

اول یک موضوع مهم رو بگم، به علت اینکه من هیچ تخصصی در خصوص مراقبتهای پوست و زیبایی ندارم، صرفاً ماسکهای عمومی که برای خودم خوب بوده و ازشون راضی بودم رو اینجا شئر میکنم که شاید به درد کسی بخوره. به صورت علمی نه میتونم تاییدش کنم و نه ردش کنم، فقط تجربه شخصی خودم رو نوشتم. شما هم اگه تمایل دارید، میتونید تجربه های شخصی خودتون به صورت کامنت بنویسید تا همه بتونن ازش استفاده کنن.

 

این ماسک رو در اینترنت از یک خانم آفریقایی  (که تجربه خودشون رو شئر کرده  بودند و متخصص زیبایی نبودند) یاد گرفتم، کمی سرچ کردم و به نظرم منطقی اومد و برای اولین بار امتحانش کردم. به نظر خودم و کسایی که من رو میشناسن، با همون یک جلسه موهام بهتر شده و سالمتر به نظر میاد. ریشه موهای من چربه ولی ساقه شون به علت هایلایت و رنگ، خشک و شکننده شده. همیشه ماسک مو هم استفاده میکنم، به صورت مختصری بهترش کرده ولی خب نه زیاد. ولی این ماسک برای موهای من، که شرحش رو دادم، خیلی خوب بود.

 

 

ادامه نوشته

کروتان رژیمی سیر و جعفری (مناسب انواع سوپ و سالاد)

کروتان رژیمی سیر و جعفری در ماهیتابه (مناسب انواع سوپ و سالاد)

Crunchy Garlic and Parsley Croutons with olive oil

 

 

 

این نان کوچولوهای خوشمزه و کرانچی، که تهیه اش چند دقیقه بیشتر زمان نمیبرد، در کنار سوپها و سالادها (بخصوص سالاد سزار)، سرو میشود. به صورت اورجینال با کره تهیه میشود. در تهیه آن میتوان از نان تست سفید یا سیاه، نان باگت و سایر نانهای حجیم استفاده کرد. حتی ایده خیلی خوبی، برای استفاده از نانهای حجیم بیات می باشند.

 

در اولین فرصت، ورژن اورجینال آن را با کره و سیر تازه در فر تهیه میکنم. به جای پودر سیر، میتوان از سیرتازه رنده شده و به جای جعفری خشک، میتوان از جعفری تازه و پنیر پارمزان/پارمسان استفاده کرد.

 

 

 

ادامه نوشته

کؤی چورباسی Köy çorbası (آش / سوپ / چوربای روستایی)

 

 

من خیلی «آش دوست» هستم و نیازی به ندارد که آشهای ایرانی فوق العاده خوشمزه هستند و طرز تهیه اغلبشان هم با رسیپی و تهیه مامانم، در وبلاگ موجود است، ولی برای من تهیه چورباهای ترکیه ای خیلی کاربردی تر است، چون تهیه آن زمان خیلی کمتری می برد و نیاز به سبزی خریدن هم ندارد، آشی هم که به ما میدهد کم و معقول است.

چوربای روستایی مواد خاصی ندارد و با وسایل موجود در خانه، به آسانی میتوان تهیه کرد، من که خیلی دوستش دارم و خوشمزه است.

 

 

 

ادامه نوشته